نامه های عاشقانه در مشهورترین منظومه های غنایی ادب فارسی
نویسندگان
چکیده
نامه نگاری به زعم بسیاری از بزرگان زبان و ادبیات فارسی یک نوع ادبی مستقل است که به سبب پیشینه درازدامن در ادبیات فارسی از اهمیت بسیاری برخوردارست. علاوه بر مجموعه نامه های سیاسی، دیوانی و اخوانیات با ارزش های ادبی و تاریخی، در بسیاری از داستان های عاشقانه ادب فارسی نیز به سبب دوری عاشق و معشوق، نامه هایی با مضامین غنایی وجود دارد. در این مقاله شانزده اثر مشهور ادب غنایی مورد بررسی قرار گرفته و نامه های عاشقانه موجود در آن ها از نظر ساختار کلی، نحوه شروع و ختم نامه، موضوع های مطرح شده در متن نامه، کاتبان، پیک ها و برخی موارد دیگر مقایسه و تحلیل شده است. با این مقایسه علاوه بر تبیین نقش نامه نگاری در این منظومه ها، به میزان توجّه شعرای مختلف به این امر و به تبع آن تأثیر و تأثّرهای شعرا از یکدیگر نیز اشاره شده است.
منابع مشابه
نامههای عاشقانه در مشهورترین منظومههای غنایی ادب فارسی
نامهنگاری به زعم بسیاری از بزرگان زبان و ادبیات فارسی یک نوع ادبی مستقل است که به سبب پیشینة درازدامن در ادبیات فارسی از اهمیت بسیاری برخوردارست. علاوه بر مجموعه نامههای سیاسی، دیوانی و اخوانیات با ارزشهای ادبی و تاریخی، در بسیاری از داستانهای عاشقانة ادب فارسی نیز به سبب دوری عاشق و معشوق، نامههایی با مضامین غنایی وجود دارد. در این مقاله شانزده اثر مشهور ادب غنایی مورد بررسی قرار گرفته و ...
متن کاملنامههای عاشقانه در مشهورترین منظومههای غنایی ادب فارسی
نامهنگاری به زعم بسیاری از بزرگان زبان و ادبیات فارسی یک نوع ادبی مستقل است که به سبب پیشینة درازدامن در ادبیات فارسی از اهمیت بسیاری برخوردارست. علاوه بر مجموعه نامههای سیاسی، دیوانی و اخوانیات با ارزشهای ادبی و تاریخی، در بسیاری از داستانهای عاشقانة ادب فارسی نیز به سبب دوری عاشق و معشوق، نامههایی با مضامین غنایی وجود دارد. در این مقاله شانزده اثر مشهور ادب غنایی مورد بررسی قرار گرفته و ...
متن کاملبررسی موضوعات غنایی در منظومه حماسی عاشقانه سام نامه
چکیده در تقسیمبندی شعر از لحاظ محتوا و عوامل درونی، با چهار گونة حماسی، غنایی، تعلیمی و نمایشی رو به رو هستیم. این تقسیمبندی بدین معنی نیست که یک اثر ادبی بهطور کامل به یک گونة خاصّ تعلّق دارد زیرا در آثار ادبی، گونههای شعر با یکدیگر تداخل دارند. به دیگر سخن یک اثر غنایی میتواند دارای بخشهای حماسی باشد و در یک اثر حماسی میتوان نشانههایی از شعر تعلیمی یا غنایی دید. حماسه هیچ گاه از جن...
متن کاملبسم الله الرحمن الرحیم در منظومه های غنایی ادب فارسی*
منظومه های غنایی از جمله مهم ترین و دراز آهنگ ترین و پرمخاطب ترین گونه های ادبی به شمار می آید. با وجود آن که موضوع اصلی این قبیل آثار، عشق و مضامین عاشقانه است ولیکن به دلیل ساختار، انواع معانی شعر فارسی همچون مدح، وصف، پند و اندرز، مضامین دینی و اخلاقی، مناجات و ... را در خود جمع کرده است. یکی از مضامین پربسامد که در بسیاری از این منظومه ها مطرح گردیده و به ویژه آغازگر بسیاری از این منظومه ها...
متن کاملبررسی موضوعات غنایی در منظومه حماسی عاشقانه سام نامه
چکیده در تقسیم بندی شعر از لحاظ محتوا و عوامل درونی، با چهار گونة حماسی، غنایی، تعلیمی و نمایشی رو به رو هستیم. این تقسیم بندی بدین معنی نیست که یک اثر ادبی به طور کامل به یک گونة خاصّ تعلّق دارد زیرا در آثار ادبی، گونه های شعر با یکدیگر تداخل دارند. به دیگر سخن یک اثر غنایی می تواند دارای بخش های حماسی باشد و در یک اثر حماسی می توان نشانه هایی از شعر تعلیمی یا غنایی دید. حماسه هیچ گاه از جنبه ها...
متن کاملپیوند غزلگونهها و دیگر ترانههای عاشقانه در ادب عامه با سرودههای عاشقانه در ادب غنایی
ادب غنایی در بسیاری از سرودههای عاشقانة خود به مضامین اصلی اولین ترانههای عاشقانه ساختة ذهن بشر توجه داشته و در واقع این ترانهها مادة اولیه و سرچشمة الهام این سرودهها به شمار میآید، اما از آنجا که همواره سخن از تقابل اشعار رسمی و ترانههای عامیانه به میان بوده است و برخی این نوع شعر را خالی از ارزشهای ادبی دانستهاند، کمتر کسی به این موضوع علاقه نشان داده است. در این جُستار تلاش ما بر این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه پژوهش های زبان و ادب غناییجلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۷-۲۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023